A szombat délutánom a fermentálásról szólt.

Bevallom soha nem rajongtam a kovászos uborkáért, viszont a család igen, így most a kenyér nélküli változata, azaz a fermentált „paleo” kovászos ubi is terítékre került a cukkini-répa-káposzta kombón kívül. 😊

Amikor arról beszélek, hogy együnk minél több organikus ételt, nagyon sokan csak néznek rám nagy boci szemekkel. Pedig nem kell komplikált és bonyolult dolgokra gondolni. 😅😄 A legegyszerűbb a nagymamáink által ismert savanyú káposzta. Uhh, az tényleg milyen finom volt. 😋 Szóval a savanyú káposzta, ahogy azt nagymamáink készítették – és itt most nem a hipermarketekben kapható, mindenféle savanyúságot szabályozó anyagot és tartósítószert tartalmazó változatra gondolok – nem más, mint fermentált káposzta. A fermentáció gyakorlatilag mikroorganizmusok segítségével történő erjesztés. Nagyon sokféle mikroorganizmus vehet részt fermentációban, a zöldségek esetében elsősorban a tejsavbaktériumok. Ezek a bacik a zöldségekben található szénhidrátokat bontják tejsavvá, innen is ered a neve: tejsavas erjedés.

De miért is jó nekünk a fermentált ételek fogyasztása? 🤔

👉a fermentációt végző mikroorganizmusok a mikrobiomunk szerves alkotórészei, így a fermentált ételek fogyasztásával olyan baktériumokat juttatunk a szervezetünkbe, amelyekkel ezer éve együtt élünk,

👉a fermentáció során előemésztődnek komplex tápanyagok, melyeket így a szervezetünk egyszerűbben és tökéletesebben tud hasznosítani,

👉az egyes növényekben lévő antitápanyagok közömbösítése lévén jobban hozzáférhetővé válnak az egyes ásványi anyagok és vitaminok, sőt felszívódásuk is javul,

👉a fermentált ételek és azok levének fogyasztása elősegíti az optimális gyomorsavszintet, ezzel a megfelelő gyomorműködést,

👉kiváló funkcionális élelmiszerek, mivel egyszerre probiotikumok (a benne lévő tejsavbaktériumok) és prebiotikumok (maguk a fermentált zöldségek),

👉a fermentált ételekben található baktériumok egy része képes megtelepedni az ember bélrendszerében, ahol folytatják hasznos tevékenységeiket: a bélfal védelme, méreganyagok lebontása, vitaminok, hormon előanyagok termelése, és a patogén baktériumok elleni harc,

👉a bélrendszer bakteriális egészsége fontos szerepet játszik az elhízás elleni védelemben, a megfelelő hormon- és immunműködésben, és a pszichés egyensúly megtartásában.

Egy kicsit ezt végig gondolva részben meg is magyaráztam, hogy nagyszüleinknél miért nem volt annyi intolerancia, IBS, emésztési probléma, stb., mint napjainkban.

Ahogy azt Hippokratész is megmondta: „Az összes betegség a belekből ered”. Előzzük meg a betegségeket, tegyünk az egészségünkért! 🙌🙌🙌

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük